Ads

Wednesday, February 8, 2012

Renungan 1


"Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu makan(gunakan) harta-harta kamu sesama kamu dengan jalan bathil(salah seperti tipu, judi dan sebagainya) kecuali dengan jalan perniagaan yang dilakukan dengan cara suka sama suka di antara kamu, dan janganlah kamu membunuh dirimu(berbunuhan); sesungguhnya Allah Maha Penyayang kepadamu."

~An-Nisaa'(4), ayat (29)~


"Dan barangsiapa berbuat demikian melanggar hak dan aniaya, maka kelak Kami akan memasukkannya ke dalam neraka. Yang demikian itu adalah mudah bagi Allah."
~An-Nisaa'(4), ayat (30)~


"Sembahlah Allah dan janganlah kamu mempersekutukanNYA dengan sesuatu pun. Dan berbuat baiklah kepada ibu-bapa, dan kaum kerabat, dan anak-anak yatim, dan orang-orang miskin, dan jiran tetangga yang dekat, dan jiran tetangga yang jauh, dan rakan sejawat, ibnu sabil(orang yang dalam perjalanan yang bukan maksiat yang kehabisan bekalan) dan juga hamba yang kamu miliki. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong dan membangga-banggakan diri."
~An-Nisaa'(4), ayat (36)~


"Iaitu orang-orang yang bakhil, dan menyuruh orang lain berbuat bakhil, dan menyembunyikan kurniaan Allah yang diberikanNya kepada mereka. Dan Kami telah menyediakan untuk orang-orang kafir(kufur kepada nikmat Allah kerana bakhil, menyuruh orang lain berbuat bakhil, dan tidak mensyukuri nikmat Allah) siksa yang menghinakan."
~An-Nisaa'(4), ayat (37)~


"Dan juga orang-orang yang menafkahkan harta mereka kerana riak(melakukan sesuatu kerana ingin dilihat dan dipuji orang) kepada manusia, dan orang-orang yang tidak beriman kepada Allah dan hari akhirat. Barangsiapa mengambil syaitan itu menjadi temannya, maka syaitan itu adalah teman yang seburuk-buruknya."
~An-Nisaa'(4), ayat (38)~

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...